Gör en insats för miljön och köp bra mat till halva priset!

Karma är en app som hjälper restauranger och matbutiker att minska sitt matsvinn. Sedan mars 2019 är Stockholm City Conference Centre anslutet till Karma. Nu kan du med ett knapptryck köpa maträtter som blivit över vid våra konferenser och möten.

Karma pressbild

Följ oss på Karma så kan du få en notis direkt i mobilen när vi har mat du kan rädda. 

– Du får vällagad mat med fokus på ekologiska råvaror till ett mycket bra pris samtidigt som du gör en insats för miljön, säger Cecilia Brege som är chef för restaurang- och caféverksamhetenStockholm City Conference Centre.

Det svenska techföretaget Karma är en framgångssaga med en enkel och genial affärsidé. En tredjedel av all mat som produceras i världen slängs. Matavfallet är inte bara ett ekonomiskt slöseri, det motsvarar även ett koldioxidutsläpp från 3 miljoner bilar årligen. Karma försöker dra sitt strå till stacken för att minska svinnet och samtidigt göra en insats för miljön. På bara några år har mer än 2 000 leverantörer anslutit sig till tjänsten. Restauranger, kaféer och matbutiker över hela Sverige – nu också i flera städer i Europa, bl.a. London – säljer via appen mat som annars skulle ha kastats.

Jessica Bertilson, som är skiftledare på restaurang- och caféverksamheten och som själv länge använt Karma, menar att det är en vinst både för restaurangerna och för kunderna.

– Vi kan minska vårt matsvinn och kunderna får vällagad mat till minst halva priset. Dessutom har vi direkt fått kvitto på att vår mat är uppskattad. Kunderna kan ge betyg i appen och vi har än så länge bara fått högsta betyg på allt vi sålt, berättar Jessica Bertilson.

“Varje gång en maträtt publiceras får följarna ett pling i mobilen.”

Ett tecken på att maten är omtyckt är att antalet följare av den mat Stockholm City Conference Centre lägger ut har tredubblats på bara några veckor. Varje gång en maträtt publiceras får följarna ett pling i mobilen.

– Till att börja med har vi lagt ut överblivna lunchrätter, men i nästa steg kommer det även att bli fikabröd och det som blir över från våra frukostar. Vi säjer mellan 25 och 30 luncher och räknar med att ligga där, framhåller Cecilia Brege. Det viktiga för oss är inte att vi säljer mat utan att vi kan minska vårt matsvinn.

Restaurangen på Stockholm City Conference Centre laddar upp de överblivna maträtterna på appen och fyller i pris, antal och när de senast kan hämtas. Via appen väljer du vad du vill ha och betalar direkt i appen. Maten hämtas i receptionen i Norra Latin. Som ”belöning” kan du i din egen app se hur mycket mat du räddat, och Stockholm City Conference Centre kan ackumulerat se hur mycket matsvinnet minskat.

– Vi har många arbetsplatser runt oss och vi ligger även bra till för den som är i city för en shoppingrunda. En del köper vår lunch på hemvägen från jobbet och äter den på kvällen, men vi har även märkt att det blivit populärt att hämta upp gårdagens lunch på väg till jobbet, säger Jessica Bertilson.

Stockholm City Conference Centre är en Svanencertifierad konferensanläggning och arbetar för miljön på flera sätt när det gäller maten.

– Vi ställer krav på våra råvaror, erbjuder ekologiska menyer och har regelbundet helt vegetariska lunchmenyer. Vårt kaffe är ekologiskt, vi rekommenderar vårt kranvatten och arbetar med närodlat där så är möjligt. Den fisk vi serverar är MSC-märkt. När det gäller att minska vårt matsvinn så handlar det också om genomtänkt servering av måltiderna, säger Cecilia Brege avslutningsvis.

Besök www.karma.life.se för att få mer information om hur appen fungerar.