Norra Latin var arena för damallsvenskans avspark

2019-04-25 |

Norra Latin arena för damallsvenskans avspark

Damfotbollen är stark i Sverige. Mer än 120 000 kvinnor och tjejer spelar fotboll och för varje år ökar intresset från media och publik. Årets upptaktsträff för damallsvenskan genomfördes på Stockholm City Conference Centre.

Med en ny huvudsponsor i ryggen är namnet numera OBOS Damallsvenskan. Det är sedan tidigare en framgångsrik liga med ett stort antal landslagsspelare. I år återvänder dessutom spelare som Stina Blackstenius och Nilla Fischer, så medieintresset var extra stort när lagen presenterades vid säsongsupptakten.

Det var andra året som upptaktsträffen hade förlagts till Pelarsalen i Norra Latin på Stockholm City Conference Centre.

– Det fungerade mycket bra även i år och vi samlade alla aktiviteter till Pelarsalen och hade bara fotograferingen av lag och spelare i annan lokal. Det gjorde att vi fick bra kontroll på allt under dagen och logistiken fungerade utmärkt, berättar Linda Wijkström, kommersiell chef på Elitfotboll Dam, som dessutom är mycket nöjd med det stöd hon fick från Stockholm City Conference Centres medarbetare.

– Vår projektledare har arbetat med oss tidigare och det är aldrig några problem med att lösa de frågor som dyker upp. Alla är hjälpsamma och flexibla.

Såväl fika vid registrering och en mingellunch kunde hållas i direkt anslutning till Pelarsalen.

– Det var suverän lunch och även om vi ännu inte fått klar vår utvärdering så har jag bara hört positiva reaktioner om hela arrangemanget. Vi har aldrig tidigare haft så många deltagare på plats och inte minst var det bra uppslutning från media som är den viktigaste målgruppen vid upptaktsträffen.

Norra Latin arena för damallsvenskans avspark
Norra Latin arena för damallsvenskans avspark

Men det går inte att förlita sig enbart på traditionella medier. Hela dagen sändes live på egna digitala kanaler som Facebook och Instagram. Under förmiddagen presenterade varje lag i OBOS Damallsvenskan sin trupp och årets nyheter. Efter lunch berättade förbundskapten Peter Gerhardsson om sommarens VM och sponsorerna Svenska Spel och OBOS gav en bakgrund till sitt engagemang.

– Vi har de senaste åren fått ett kommersiellt genombrott. Svenska Spel gör en riktad satsning på damfotbollen med 145 miljoner över fem år, och även den nya titelsponsorn till OBOS Damallsvenskan har ett femårigt perspektiv, säger Linda Wijkström som gått från att vara generalsekreterare till att bli kommersiell chef.

Hon berättar att Elitfotboll Dam medvetet satsat på att skapa mervärde för publik och sponsorer och att göra damfotbollen mer attraktiv och intressant.

– Vi vill inte ta på oss ett martyrskap och bara beklaga oss för att vi inte får lika mycket pengar som herrarna. Vi har arbetat för en ökad uppmärksamhet, inte minst i medierna, och det har också gett resultat, säger Linda Wijkström.