Framtidens handelsplatser uppmärksammades på Norra Latin

2019-10-29 |

Företrädare för köpcentra, gallerior och större handelsplatser möttes på Norra Latin för att tala om framtiden och uppmärksamma innovationer. Allt från klimatsmarta odlingar till uppsökande verksamhet och nya sätt att ge service till e-handel lyftes fram.

Eventet, som går under namnet Sweden Urban Arena, lockade 250 deltagare till en heldag på Stockholm City Conference Centre. Det var fjärde året som experter och forskare bjöds in för att ge sin syn på vilka utmaningar som väntar för landets större mötes- och handelsplatser.

Konferensen startade med frukost och avslutades med en galamiddag och prisutdelning. Allt genomfördes i Ljusgården och Aulan i Norra Latin. En omfattande utställning fanns på plats under hela dagen i Ljusgården där det även bjöds på stående lunch samt mingel före middagen, som denna gång var torskrygg.

Bakom konferensen står Nordic Council of Shopping Centers (NCSC), Svenska Stadskärnor och Sveriges Centrumutvecklare som sammanför fastighetsägare, kommuner, detaljhandel, centrumutvecklare och stadsplanerare.

– Förändrade kundbeteenden ställer nya krav, men skapar även nya möjligheter. Branschen utvecklas på ett fantastiskt sätt och med NCSC Sweden Awards ser vi hur anpassningar görs med innovation, kvalité och nytänkande, berättar Caroline Lindberg som är marknadschef på NCSC.

NCSC är en nordisk organisation och uppmärksammar varje år framstående handelsplatser i respektive medlemsland. Årets bästa köpcentrum i Sverige blev Hallarna i Halmstad, Skärholmen belönades för sin modevecka och Väla, utanför Helsingborg, prisades för sin uppsökande container som turnerat runt på temat ”köpcentrumet kommer till dig”.
Fastighetsbolaget Atrium Ljungberg fick pris för ett koncept, som finns på köpcentra både i Nacka och Malmö. Där sker en integrering mot den ökande e-handeln och kunderna kan besöka en ny typ av mötesplats där de kan prova det de köpt på nätet och dessutom få hjälp med returer och att ta hand om emballaget.

I utställningen fanns flera intressanta inslag som MK Illumination, som är världsledande på belysningsupplevelser, och Cubegreens som arbetar med klimatsmart odling av kryddor och grönsaker i containers i direkt anslutning till köpcentra.

Det var första gången Sweden Urban Arena arrangerades på Stockholm City Conference Centre och Caroline Lindberg är mycket nöjd med allt från det centrala läget till hur konferensen genomfördes och inte minst förberedelserna.

– Allt fungerade mycket bra och jag vill gärna lyfta fram bemötandet och hur tillmötesgående medarbetarna på Stockholm City Conference Centre har varit. Inget har varit omöjligt att lösa, och det är en inställning som inte alla konferensanläggningar har, säger Caroline Lindberg avslutningsvis.