Startsida arrow Om oss arrow Referenser arrow Framtidens shopping visades på Källan

Framtidens shopping visades på Källan

Mobilen får en allt mer central roll i våra liv. Snart kan vi dessutom få stor nytta av den när vi handlar i vår vanliga livsmedelsaffär, och med hjälp av den få mer information om vad vi köper. Nyckeln till den nya värld som då öppnar sig heter streckkoder – hur det går till berättade GS1 Sweden om vid ett seminarium på City Conference Centre, i konferensvåningen Källan i Folkes Hus.

Det var ett 60-tal företrädare för dagligvarubranschen som träffades till ett lunchmöte i Källan på plan 5 i Folkets Hus i slutet av våren. I de ljusa och moderna lokalerna hade det dukats upp en lunchbuffé – som vanligt ekologisk och säsongsanpassad.

Värd och inbjudare var bland annat GS1 Sweden, den organisation som svarar för de standarder som styr varu- och informationsflöden. Många har säkert noterat de streckkoder som finns på nästan alla varor, det är en global standard som GS1 Sweden erbjuder.

– Det fungerar alltid bra här och maten är som alltid vällagad – och med det lilla extra, säger Lena Coulibaly, Marknadskommunikationschef på GS1 Sweden och en av arrangörerna av seminariet med det spännande namnet HotShopper.

På seminariet berättades om ett försök som genomförts på ICA Maxi Lindhagensplan i Stockholm. Med hjälp av appen Hotshopper var det möjligt att med hjälp av mobiltelefonens kamera scanna och få mängder med information om en vara i Arlas sortiment via streckkoderna.

Många leverantörer, och de stora kedjorna inom dagligvaror, ligger nu i startgroparna för att komma igång med tjänster, reklam och utökad information om varors ursprung och mycket mer som blir tillgängligt med den nya tekniken.

– Vi har de senaste tre åren haft ett flertal möten i de här lokalerna på Stockholm City Conference Centre, berättar Lena Coulibaly. Det är mycket väl fungerande lokaler då det finns möjlighet att hyra hela våningsplanet, och vi kan då få avskildheten som vi ofta efterfrågar.

Hon är också mycket nöjd med det bemötande hon får som gäst i Källan.
– Det är alltid proffsigt. Jag känner att jag som kund är i fokus och personalen löser alltid alla specifika önskemål som kommer upp direkt på plats.

Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!
Klicka för att se bilden i större format!

Referenser